Klub Radnych Sojusz Obywatelski Grudziądz aktywnie uczestniczy w kreowaniu przyjaznego mieszkańcom urządzenia publicznej infrastruktury miasta. Według propozycji tych radnych uzupełniano koncepcję pn. „Zielony Grudziądz”, wprowadzając pomysł zielonych przystanków komunikacji. Ostatnio dyskutowany jest w Grudziądzu projekt wg interpelacji Łukasza Kowarowskiego.
Radny Łukasz Kowarowski jest przewodniczącym Rady Miejskiej Grudziądza i współprzewodniczącym grudziądzkiej Nowej Lewicy, stąd spotkania z mieszkańcami i reagowanie na ich postulaty jest zajęciem niemal zwyczajnym.
To właśnie takie propozycje, zgłoszone przez radnych, przedstawicieli branży drogowej, ale i grudziądzan z pobliskich okolic, zawarł w swojej interpelacji, skierowanej do prezydenta miasta Macieja Glamowskiego.
Chodzi o wprowadzenie sygnalizacji wzbudzanej na newralgicznym przejściu dla pieszych na alei 23. Stycznia nieopodal skrzyżowania z ulicą Toruńską i Sienkiewicza.
Łukasz Kowarowski opowiada się za takim rozwiązaniem, uwzględniając fakt znajdowania się w pobliżu kilku placówek szkolnych i dużego ruchu pieszych, w tym uczniów I Liceum Ogólnokształcącego, IV Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich i Szkoły Podstawowej nr 17.
Wiadomo, że wprowadzenie takiej sygnalizacji pociągnie za sobą koszty i nie da się tego zrobić od razu, ale w chwili pozyskania nowych środków należałoby takie zadanie wziąć pod rozwagę, wg analizy kosztów w stosownych urzędach.
Póki co na łamach „Gazety Pomorskiej” prowadzony jest sondaż wśród czytelników. Odpowiedzi na pytanie „Czy na przejściach dla pieszych przy al. 23 Stycznia w Grudziądzu powinna być sygnalizacja wzbudzana?" udzieliło ponad 700 osób, przy czym ponad sześćdziesiąt procent opowiedziało się za takim rozwiązaniem, ok. 30 proc. jest przeciw, a 5 proc. nie miało zdania na ten temat.
Dyskusja toczy się także w lokalnych mediach tv, a przeciwnicy sygnalizacji, m.in. z Zarządu Dróg Miejskich, podkreślają jej duży koszt i wpływ na spowolnienie ruchu tramwajów.
– Bezpieczeństwa nie da się przeliczać na pieniądze – argumentuje Łukasz Kowarowski. Sygnalizacja wzbudzana jest na przykład przy ulicy Piaskowej czy przy "Alfie", gdzie jest spory ruch kołowy i tramwajowy. Więc jak to ma być? W jednych miejscach takie rozwiązanie zdaje egzamin, a w innych nie jest pożądane?
Redakcja „Gazety Pomorskiej” deklaruje dalsze interesowanie się tematem i nadal można głosować, wyrażając swą opinię o stopniu zapewnienia bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych.
9 marca propozycja radnego Łukasza Kowarowskiego rozpatrywana była na posiedzeniu komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego przy Wydziale Komunikacji Rady Miejskiej.
Powyższy opis, to tylko wycinek pracy samorządowej w jednej z „małych ojczyzn”, gdzie decyzje zapadać muszą w obszarze między uzasadnionymi społecznymi potrzebami a skromnymi możliwościami ich zaspokojenia.
Na fot. grupa radnych Sojuszu Obywatelskiego Grudziądz i ciąg al. 23. Stycznia
Opr. nim, 9 marca 2023 r.